Rabu, Mei 07, 2008

Kami kena balik kampung!

Assalamualaikum..

AbeMan & KakMah..


Selamat bertemu kembali setelah hampir seminggu tidak mencoret di sini. Ini adalah kerana kami terpaksa berkejar pulang ke kampung secara tiba-tiba apabila isteriku mendapat mesej daripada salah seorang kakaknya yang berada di kampung, pada hari selasa, 29 April 2008, waktu malam, sewaktu kami masih berada di rumah KakMah, menemani KakMah dan anak-anaknya sementara AbeMan masih di Mersing, Johor, kerana ada urusan.


"Su, Mek masuk hospital. Kena strok.", begitulah ayat dalam mesej pada malam itu.


'Su' adalah nama panggilan bagi isteriku oleh anak-anak saudaranya kerana isteriku adalah anak bongsu. Disebabkan itu, kakak-kakak dan abang-abangnya juga terikut-ikut dengan panggilan itu. Kadang-kadang sahaja, aku terdengar isteriku dipanggil 'adik'.


Ibu mertuaku (Mek)..


Mek masuk hospital! Kami agak terkejut bila mendapat berita tersebut. KakMah pun sama. Isteriku menghubungi nombor rumah di kampung, dan bertanya khabar mengenai Mek. KakMah pula menghubungi AbeMan, memberitahu berita itu.


Jika terpaksa balik kampung, kami boleh bertolak bila-bila masa sahaja. Isteriku kelihatan sangat risau dengan keadaan ibunya. Badan sebelah kiri Mek tidak dapat bergerak langsung. Mek tidak dapat bercakap. Isteriku hampir menangis. Aku memujuk dan menenangkannya. Setelah mengetahui dengan lebih jelas akan keadaan yang sebenar, kami membuat keputusan untuk bertolak pulang pada keesokan paginya.


KakMah yang juga risau dan teringin sangat untuk pulang segera, tidak dapat pulang bersama-sama kami kerana AbeMan tiada di rumah. Terpaksa lah KakMah menunggu AbeMan pulang dari Mersing, baru dapat mereka berangkat pulang ke kampung. AbeMan berjanji akan cuba menyelesaikan tugasannya secepat yang mungkin.


Setelah isteriku menghubungi adik kembarnya, Ti, pada mulanya KakMah memberi cadangan supaya Ti dan dua orang anaknya itu pulang ke kampung dengan kami memandangkan suaminya, Mat, bekerja pada malam itu dan akan pulang ke rumah pada waktu pagi. Tapi, akhirnya, Ti membuat keputusan untuk bertolak dengan Mat juga sebaik sahaja suaminya itu pulang pada pagi esoknya.


AbeKiman yang tinggal di Bentong, Pahang, baru sahaja mengetahui berita itu sebaik sahaja isteriku menghantar mesej kepada isterinya, KakTi. Mungkin kerana rasa tanggungjawab sebagai anak lelaki paling tua, AbeKiman membuat keputusan untuk terus bertolak balik ke kampung pada malam itu juga.


"AbeKiman memang macam tu, bang..", isteriku mengiakan apa yang juga aku rasai kerana aku juga adalah anak lelaki paling tua. Aku sangat memahami perasaan seperti itu.


***************


Pagi rabu, 30 April 2008, kami bertolak dari rumah KakMah selepas bersarapan. Kami menuju ke bengkel kereta terlebih dahulu untuk diservice dan ditukar minyak hitamnya kerana kami ingin menempuh perjalanan yang jauh.


Pukul 8.30 pagi, baru bengkel dibuka. Setelah siap diservice, kami mula bertolak pulang menuju kampung halaman. Jam menunjukkan pukul 9.30 pagi pada waktu itu.



Pukul 2.30 petang, kami singgah di Masjid Gua Musang untuk solat Zohor dan Asar secara qosar dan jamak taqdim. Setelah meneruskan perjalanan, lebih kurang pukul 6.00 petang, kami selamat tiba di perkarangan rumah Mek di Kampung Pasir Jelatang.


Sebaik sahaja kami masuk ke dalam rumah, kelihatan ipar-iparku iaitu KakDah, KakPah, KakNa, AbeKiman, AbeSul, dan Ti, dengan pasangan dan anak-anak masing-masing. Ti tiba awal kerana dia bertolak awal-awal pagi lagi. KakYah belum datang dari rumahnya yang tidak jauh dari rumah Mek, di kampung yang sama. Hanya KakMah sahaja yang belum pulang dari jauh.


Sebagai menantu dan ipar yang boleh dikatakan masih baru, aku menganggap bahawa antara hikmah kejadian ini adalah, kami dapat berkumpul beramai-ramai di rumah Mek, dan ini akan membuka peluang yang luas buat diriku untuk mengenali dengan lebih rapat akan keluarga isteriku.


Mek sudah pun berada di rumah. Mek berada di dalam bilik depan. Sebenarnya, kami sudah dimaklumkan pada pagi itu bahawa Mek dibenarkan pulang oleh pihak hospital setelah discan kepala dan didapati tidak berlaku pembekuan darah di dalam tempurung kepala Mek. Walaupun begitu, badan Mek sebelah kiri masih belum boleh bergerak. Doktor membekalkan beberapa jenis ubat sebelum Mek dibawa pulang ke rumah.


Mek menangis setiap kali melihat seorang demi seorang anaknya pulang. Mungkin bermacam-macam perasaan yang sukar digambarkan di sini bercampur-baur melanda lubuk hatinya.


Abah & Ma..


Tidak lama selepas itu, Abah, Ma, dan adik bongsuku, AdikJiha, (yang berumur 6 tahun) tiba. Sebenarnya, sesampainya kami tadi, aku sudah menghubungi rumah Ma, menyatakan ketibaan kami di rumah Mek. Setelah berbual-bual mengenai penyakit dan keadaan Mek, mereka memohon diri untuk pulang pada pukul 7.00 malam.


AdikJiha..


Pada sebelah malamnya, KakYah tiba. Pada malam Mek ditimpa sakit itu, KakYah lah yang menunggu Mek di hospital. KakYah bergilir-gilir menjaga Mek di hospital dengan KakDah. Tidak lama selepas itu, imam mukim tersebut (yang telah menikahkanku) datang. Dia yang kelihatannya agak rapat dengan Mek sekeluarga, bertanya macam-macam mengenai keadaan Mek yang lumpuh separuh badan secara mengejut itu.


Setelah tetamu demi tetamu beransur pulang, aku duduk di sisi Mek, memicit-micit badannya yang lenguh kerana asyik terbaring dengan badan sebelah kirinya tidak dapat berbuat apa-apa.


Semoga Mek cepat sembuh..


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008