Rabu, Mei 07, 2008

Hari khamis di kampung..

Assalamualaikum..

Pagi khamis, 1 Mei 2008, masing-masing sibuk menguruskan Mek dan melayan tetamu-tetamu yang tidak putus-putus datang menziarahi Mek. Terdengar bunyi ketukan di belakang rumah. Rupa-rupanya AbeKiman sedang membuat tandas untuk Mek, di bilik berdekatan dengan dapur.


Aku turun untuk membantu apa yang mampu dibantu. Kelihatan ipar dan birasku yang lelaki sudah berada di situ; AbeKiman dan Mat. Mereka sedang mendirikan bata untuk dijadikan dinding tandas tersebut. Aku menolong menggaulkan simen dengan pasir dan air.


Lebih kurang pukul 3.30 petang, aku keluar ke KB Mall bersama isteriku. Sebenarnya, isteriku ingin mencari kain tudung yang ringkas (tak tahu pulak apa nama tudung jenis itu) untuk dipakai di dalam rumah bila ada ipar atau biras lelaki (bukan mahram). Bila ada tetamu bertandang, pemakaian tudung di dalam rumah mesti lebih diperlukan.


Setelah tidak menemukan tudung tersebut, kami membuat keputusan untuk mencari di tempat lain pada hari yang lain. Sebelum pulang, kami membeli beberapa buah tangan untuk dibawa pulang ke rumah Mek. Lebih kurang pukul 6.00 petang, kami tiba di rumah Mek.


Setelah masuk ke rumah Mek, aku terus bersiap untuk pulang ke rumah Ma kerana ada orang kampung (MakTeh) menjemputku untuk mengaji di rumahnya berikutan genap 40 hari kematian suaminya (PakTeh). Ma telah membawa pesanan itu semalam, ketika datang menziarahi Mek.


Seketika, aku jadi teringat kepada arwah Pakteh yang terkenal begitu gigih mencari rezeki untuk anak-anaknya yang ramai itu. Tidak pasti pula setua mana usianya kerana seingatku, sejak aku kecil, begitulah keadaannya sehingga kali terakhir aku melihatnya beberapa hari sebelum majlis perkahwinanku. Dia selalu kelihatan mengayuh basikal tuanya keluar dari kampung pada waktu pagi, dan pulang pada lewat petang. Tidak terduga akan pemergiannya kerana sepanjang hayatnya, dia tidak mempunyai penyakit yang berat dan serius.


"Mek, Lan nak balik rumah Ma sekejap ni. Ada orang jemput mengaji di kampung. Malam ni Lan balik tidur di rumah Mek.", aku meminta izin daripada Mek.

"Jie tak ikut?", Mek bertanya.

"Tak, Mek. InsyaAllah, esok Lan bawak Jie balik rumah Ma.", aku menjelaskan perancangan kami kepada Mek.

"Ooo.. Kirimkan salam Mek kepada Abah dan Ma ye..", Mek berpesan.

"Baiklah Mek. InsyaAllah.", aku mencium tangan kanan Mek sambil meminta diri.

Sampai di rumah Ma lebih kurang pukul 7.30 malam, aku terus bertemu dengan Abah, Ma, dan adik-adik. Aku mencium tangan Abah dan Ma, sebagai tanda aku menghormati dan menyayangi mereka setulus hatiku. Rinduku pada kampung halaman akhirnya terubat kerana inilah kali pertama aku pulang sejak majlis perkahwinanku hampir 2 bulan yang lalu. Itu pun, kami hanya sempat bermalam 2 hari di rumah Ma, kemudian terus bertolak ke Kuala Lumpur kerana cuti yang agak terbatas. Mereka juga sangat merindui menantu dan ipar baru mereka kerana belum sempat mengenali isteriku dengan lebih rapat. InsyaAllah, jika tiada aral, aku akan membawa isteriku pulang pada hari esoknya.


Selepas solat isyak berjemaah di rumah, aku, Abah, dan adikku Azwan, pergi ke rumah MakTeh. Memandangkan rumah MakTeh tidak jauh, kami hanya berjalan kaki ke sana. Setelah majlis tahlil selesai, aku, Abah, dan beberapa orang lagi penduduk kampung memulakan bacaan Al-Quran. Lebih kurang pukul 11.00 malam, baru selesai. Aku terus berjalan balik ke rumah Ma setelah sempat seketika bertegur-sapa dengan MakTeh yang bertanya khabar mengenai Mek. Dia mendapat tahu mengenai keadaan Mek melalui Ma.


Sesampainya di rumah Ma, memikirkan isteriku di rumah Mek, aku terus memandang handphoneku. Ternyata, ada 1 mesej.

"Abang, nak balik pukul berapa? Dah lewat malam ni.."

Begitulah ayat di dalam mesej itu. Setelah meminta izin daripada Abah dan Ma, aku terus bertolak pulang ke rumah Mek. Sesampainya di sana, kelihatan budak-budak sudah tidur bergelimpangan di ruang tamu. Cucu-cucu Mek la tu. Bila dah berkumpul, begitulah keadaannya. Nampaknya AbeMan dan KakMah sudah tiba.


Masuk ke dalam bilik, kelihatan isteriku sudah pun tidur. Kesian isteriku. Mungkin kepenatan membuat kerja-kerja rumah di kala tetamu ramai berkunjung sehingga tertidur ketika menunggu kepulanganku.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008