Ahad, Ogos 31, 2008

Merdekakah kita?

Assalamualaikum..

Hari ini, negara kita sudah 51 tahun merdeka. Jika sesuatu yang bernama 'merdeka' ini digambarkan sebagai seorang manusia, sudah tentu 51 tahun adalah usia yang cukup matang untuk menilai dan mentafsir sesuatu, malah sudah semakin hampir menuju tarikh persaraan.



Pastinya, pada usia sebegini, manusia yang berumur 51 tahun itu sudah tidak lagi ghairah mengumpul harta dan mengejar keseronokan, tetapi berlumba-lumba menggandakan amalan yang berpahala sebagai bekal di negeri yang kekal abadi.



Namun, jika dilihat kepada realiti rakyat Malaysia hari ini, kita tidak nampak merdeka itu dalam maksud yang sebenarnya. Entah di mana silapnya, pemikiran generasi kita seolah-olah masih dijajah walaupun secara luarannya, fizikal sudah tidak dikuasai oleh mana-mana pihak.

Semakin tua usia kemerdekaan, semakin menjadi-jadi pula penyakit sosial dalam masyarakat sehingga kita menjadi takut berada di dalam negara sendiri. Setiap hari, pelbagai kes jenayah dipaparkan di dada-dada akhbar. Ini membuatkan kita sentiasa diselubungi ketakutan. Merdekakah kita dalam keadaan begini?



Apa pun, marilah sama-sama kita renungkan erti kemerdekaan itu sendiri. Adakah kita sudah merdeka fizikal, mental, dan jiwa? Adakah cukup sekadar melaungkan 'MERDEKA' tepat pukul 12.00 tengah malam setiap 31 Ogos, lalu diraikan dengan pesta yang melalaikan?



Semoga kita dapat mencari dan menemukan erti kemerdekaan itu. Sudah pastinya, kemerdekaan dapat ditemukan di dalam diri kita sendiri andai kita benar-benar ingin mencarinya. Semoga kita dapat menghayati laungan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman dengan penuh keinsafan. Cukuplah nenek moyang kita dahulu menderita akibat penjajahan.

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR!


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008