Jumaat, Mac 06, 2009

Terserempak dengan Azuan..

Assalamualaikum..

Ketika membeli makanan tengahari lebih kurang pukul 1.00 tadi, aku terpandang wajah yang cukup sinonim di mataku tetapi berlainan sedikit daripada gambaran yang hinggap di fikiranku saat itu.

Oh ye. Azuan! Teman lamaku ketika di Kolej MARA Seremban beberapa tahun yang lalu. Patut lah kelihatan wajahnya sedikit berlainan. Kami tidak bertemu hampir tujuh tahun setelah tamat pengajian di sana pada tahun 2002.

Azuan juga adalah antara teman-temanku yang berkahwin dengan pasangan yang juga aku kenali iaitu Matun. Kami bertiga memang berada dalam satu kuliah ketika di kolej dahulu.

"Assalamualaikum. Macam kenal je," aku menegur Azuan.

"Waalaikumussalam. Eh, Kulan," dia menjawab dengan sedikit terkejut.

"Jumpa kat sini kita ye. Kau tinggal kat mana?"

"Aku tinggal kat situ je," Azuan menjawab sambil jarinya menuding ke arah pangsapuri berdekatan.

"Kau pulak tinggal kat mana?" Azuan menyambung bicaranya.

"Aku kat Taman Lestari Putra. Ke dalam sikit dari sini," aku menjelaskan kepadanya.


"Matun apa khabar? Tak sangka, kan, kau kahwin dengan Matun. Dah jodoh la, katakan," aku sedikit mengusik.

"Matun sihat. Aku insyaAllah dapat baby bulan Mei ni. Kau pulak bila?"

"Ish, ish. Kau dulu rupa-rupanya. Padahal aku yang kahwin dahulu. Rezeki masing-masing, kan. Aku insyaAllah awal bulan Jun nanti," aku menjawab.

"Eh, Kulan, aku mintak diri dulu lah. Waktu rehat sekejap je ni. Nanti bila senang, datang la rumah aku," Azuan meminta diri.

"Takpe. Kau pun. Kalau free, datang lah rumah aku," aku juga mempelawanya.

"Ok, Kulan. Jumpa lagi!"

Azuan hilang daripada pandangan mataku. Satu sejarah pertemuan semula telah berlaku tengahari tadi.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008