Isnin, September 01, 2008

Sahur pertama dan hari lahir isteriku..

Assalamualaikum..

Seawal pukul 4.30 pagi, para isteri (Isteriku, KakMah, dan KakSa) sudah bangun menyediakan juadah sahur. Setelah semuanya terhidang, kami semua bersahur bersama-sama.

"Sayang, inilah sahur pertama Abang setelah bergelar suami. Ini juga adalah sahur pertama Abang di rumah mertua.", aku memberitahu isteriku.

Isteriku membalas dengan senyuman yang sangat manis.



Waktu imsak di kampung ialah 5.40 pagi. Setelah selesai bersahur, kami solat Subuh.

"Sayang, selamat hari lahir yang ke-26!", aku mengucapkan ungkapan itu setelah selesai solat dan berdoa.



Hari ini adalah hari ulangtahun kelahiran isteriku yang ke-26. Tahun ini, kebetulan pula tarikh 1 September adalah sama dengan 1 Ramadhan.

Setelah siap berkemas, kami bertolak ke Kuala Lumpur pada pukul 9.00 pagi.

Dalam perjalanan, aku mengambil alih tugas memandu seketika, memandangkan AbeMan tidak dapat menahan mengantuknya. Tiba di Raub, kami berhenti di masjid di situ. Kami solat jamak taqdim.

Setelah meneruskan perjalanan, hampir tiba di rumah KakMah lebih kurang pukul 6.00 petang, kami berhenti di bazar Ramadhan berdekatan kerana kami tentunya keletihan untuk memasak setelah jauh dalam perjalanan.

Selesai membeli juadah, kami pulang ke rumah KakMah.

"AbeMan, kami nak terus balik rumah la. Berbuka kat rumah."

Setelah memindahkan barang-barang kami dari kereta AbeMan ke kereta kami, kami terus bergegas pulang ke rumah memandangkan waktu berbuka sudah hampir. Kami tiba di rumah lebih kurang pukul 6.45 petang.

Isteriku memasak nasi. Setelah siap, kami membuka lauk yang dibeli tadi. Setelah azan Maghrib berkumandang, kami berbuka puasa dengan penuh kesyukuran.

"Sayang, inilah waktu berbuka puasa kita yang pertama bersama-sama. Alhamdulillah."


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008