Selasa, September 02, 2008

Tadarus mengikut kemampuan..

Assalamualaikum..

Apabila tiba Ramadhan, antara ibadah yang dijadikan rutin selain solat sunat Tarawih ialah tadarus Al-Quran.



Sebenarnya, tidak semestinya kita berazam untuk mengkhatamkan Al-Quran 30 juzuk dalam tempoh sebulan ini. Tadarus bergantung kepada kemampuan fizikal dan mental kita. Ia juga berkait rapat dengan amalan tadarus yang sudah biasa kita lakukan pada setiap bulan walaupun bukan Ramadhan.

Jika kita sudah biasa dengan 1 muka sehari, eloklah kita teruskan dengan kadar itu, atau boleh juga menambahkan sedikit bilangan muka per hari itu jika sudah rasa berkemampuan ke arah itu.

Tapi, jika sebelum Ramadhan, kita membaca Al-Quran dengan kadar seperti tadi, iaitu 1 muka sehari, lalu bila tiba Ramadhan, ingin terus mengejar 1 juzuk sehari, dikhuatiri fizikal dan mental tidak dapat bertahan untuk terus beristiqomah (berterusan).



Biarlah apa jua amalan yang kita lakukan itu berterusan walaupun sedikit. Tapi, jika mampu melakukan banyak, itu semestinya adalah lebih baik.

Ibadah ini juga tidak boleh dipaksa secara keterlaluan sehingga apabila tiba beberapa hari kita bertadarus, timbul perasaan yang negatif seperti penat dan malas, lalu tadarus tersebut terus ditinggalkan. Jadi, akan hilanglah konsep istiqomah tadi.

Satu lagi perkara yang tidak harus dilupakan apabila bertadarus ialah, seelok-eloknya kita membaca Al-Quran yang disertakan terjemahan di setiap muka surat. Ini akan memudahkan mata kita untuk melirik kepada maksud bacaan kita.

Bukan semua orang pernah belajar dan memahami bahasa Arab. Jadi, apabila kita membaca terjemahan dalam bahasa ibunda kita pada setiap ayat yang dibaca, kita akan lebih menghayati dan sekurang-kurangnya tahu apa yang kita sedang baca.

Kesimpulannya, tepuk dada, tanyalah ilmu dan iman. Ilmu akan memandu akal untuk memilih yang benar dan baik, manakala iman pula akan menuntun jiwa mengenal khaliq (pencipta).

Selamat berpuasa dan selamat bertadarus.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008