Khamis, September 11, 2008

11 September 2001 tinggal kenangan..

Assalamualaikum..

Selain daripada ulangtahun kelahiran Abah, tarikh ini juga adalah tarikh yang amat menggerunkan dunia pada 7 tahun yang lalu.



Peristiwa yang menimpa Pusat Dagangan Dunia (WTC) itu begitu memberi kesan kepada dunia seluruhnya. Pelbagai tuduhan kepada agama Islam dan segala yang berkaitan dengan pegangan suci kita itu dilemparkan bertubi-tubi.

Tiba-tiba, aku teringat kepada tarikh 11 September 2001 itu. Ketika berlakunya peristiwa itu, aku sedang menuntut di Kolej MARA Seremban (KMS) di Seremban, Negeri Sembilan.

Seingatku, sepanjang hampir 2 tahun belajar di sana, itulah berita dunia yang paling menggemparkan seluruh warga KMS. Di samping berbincang mengenai pelajaran pada waktu malam, pasti akan terselit juga perbincangan di kalangan kami mengenai isu tersebut.

Islam terus-menerus dipersalahkan oleh pihak barat walaupun belum terbukti akan kebenarannya. Tragedi itu seolah-olah membuka peluang yang begitu luas kepada pihak barat untuk menghentam Islam secukup-cukupnya.

Lalu, menularlah ke seluruh pelusuk dunia bahawa Islam itu adalah agama yang menganjurkan keganasan. Penganut-penganutnya pula dilabelkan sebagai pengganas-pengganas yang perlu diburu dan dihapuskan. Imej Islam tercalar teruk.

Walhal, peristiwa hitam itu mungkin sahaja sengaja direka-reka oleh pihak barat sendiri, semata-mata untuk mencipta alasan agar Islam halal untuk dimusuhi oleh semua pihak.



Apa yang pasti ialah, sejak tragedi itu, tahun demi tahun, dunia Islam mula menyanjung tinggi Osama bin Laden dan mengutuk serta membenci Bush. Osama dianggap sebagai wira dan pejuang Islam yang sejati, manakala Bush pula dilabelkan sebagai penjahat dunia yang kejam.

Tidak ketinggalah untuk mendapat faedah daripada peristiwa ini ialah pengeluar pakaian. Sejak tarikh itu, idea mereka mengeluarkan kemeja-T dengan dicetak gambar Osama bin Laden di bahagian hadapannya, mendapat sambutan yang amat menggalakkan apabila di mana-mana, kelihatan baju sebegitu dipakai oleh sesiapa sahaja!



Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008