Khamis, Julai 30, 2009

Hak bayi untuk disusukan dengan susu ibu..

Assalamualaikum..

Penyusuan adalah hak bayi yang telah ditetapkan oleh Islam. Hak ini dipertanggungjawabkan kepada ibu berdasarkan firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 233.



Antara hikmah dalam menetapkan tempoh penyusuan selama dua tahun adalah kerana penyusuan yang melebihi tempoh tersebut akan mendatangkan kemudharatan kepada bayi itu sendiri sebagaimana yang diperakui dalam bidang perubatan.

Menyusu badan mendatangkan banyak faedah terhadap tumbesaran dan emosi bayi. Susu ibu amat baik kerana ia lengkap dengan pelbagai unsur serta kandungan antibodi bagi melawan penyakit. Oleh itu, seorang bayi yang menyusu daripada ibunya akan memiliki tumbesaran yang stabil dan lebih kuat. Tambahan pula, bayi itu telah disusui dengan penuh kasih sayang, lemah-lembut dan suasana yang tenang.

Malah, susu ibu tiada tandingannya dengan susu-susu yang lain kerana ia berfungsi mengikut umur bayi dan keperluan badan bayi tersebut. Ia juga bersih dan bebas daripada sebarang jangkitan kuman. Pakar perubatan juga mengesahkan bahawa ibu-ibu yang menyusukan anak mereka tidak akan diserang kanser payudara dengan izin Allah dan ia juga membantu mengelakkan obesiti.

Sepatutnya, seorang wanita Islam perlu mengambil berat untuk menyusukan anaknya dengan susu badannya sendiri sebagai tanda ketaatan kepada perintah Allah dan juga bertujuan menjaga kesihatan diri serta bayinya. Dia hendaklah menyusukan bayinya agar ia menjadi insan yang paling berhak mendapat layanan terbaik sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadith Nabi ketika Baginda disoal tentang siapakah yang paling berhak mendapat layanan terbaik daripada seorang anak. Jawab Baginda: Ibumu! Ibumu! Ibumu! Ini keana, ibulah yang merasai kesusahan ketika mengandung, melahirkan anak dan menyusu.

Kami sentiasa berdoa agar kami diberikan kekuatan untuk meneruskan niat murni kami ini. InsyaAllah.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008