Selasa, Mac 09, 2010

Koleksi lampin Ummair..

Assalamualaikum..

Walaupun di awal beberapa bulan pertama umur Ummair, kami pakaikan lampin pakai buang, namun akhirnya kami memiliki set lampin yang dipanggil cloth diaper atau CD. Lampin ini tidak dibuang, sebaliknya dibasuh setiap kali selepas digunakan.

Membasuh CD tidaklah rumit. Ia boleh dibasuh hanya dengan rendaman dan sentalan tangan, atau jika agak keberatan, CD juga boleh dibasuh dengan mesin basuh.

Koleksi CD Ummair dengan pelbagai warna :













Memang tidak dinafikan harganya agak mahal tetapi sangat berbaloi kerana kita hanya perlu mengeluarkan modal sekali, tetapi sangat tahan lama. CD yang sama juga mungkin masih boleh digunakan untuk anak-anak kita yang seterusnya.

Kerana harganya ini, pada permulaannya kami hanya membeli 6 keping. Selepas sebulan, baru kami tambah 6 keping lagi, menjadikan semuanya 12 keping sekarang. Jadi, CD sempat dibasuh untuk memastikan ia dapat digunakan keesokan harinya.

Walaupun harga lampin pakai buang jauh lebih murah iaitu beberapa sen sahaja sekeping, tetapi setiap hari kita memerlukan 7-8 keping lampin untuk dipakaikan dan selepas itu dibuang. Kiraan untuk seorang bayi sebulan ialah 240 keping. Jika anak lebih daripada seorang, tentu jumlah wang yang perlu dilaburkan semakin besar dan amaun lampin yang dibuang juga meningkat.

Inilah bumi kita sekarang..

Selain daripada faktor harga, faktor global ialah mengenai alam kita. Suatu masa nanti, akan tiba masanya di mana bumi kita sudah tidak lagi mampu menampung timbunan lampin pakai buang yang terlalu banyak sehingga menjadi bukit malahan gunung lampin.

Satu lagi kelebihan yang kami nampak setelah menggunakannya ialah, ruam-ruam kemerahan pada Ummair yang timbul ketika dipakaikan lampin pakai buang sudah hilang setelah dipakaikan CD.

Ini kerana, lampin pakai buang dilengkapi dengan bahan yang menyerap cecair dengan tujuan untuk menyerap air kencing bayi. Tetapi malangnya, bahan tersebut terlalu menyerap sehingga mengeringkan kulit bayi.

CD pula diperbuat daripada kain yang sangat lembut dan selesa pada kulit bayi. Kainnya menyerap cecair, tetapi pada masa yang sama, tidak mengeringkan kulit bayi.

Ummair seronok memakai CDnya..

Alhamdulillah, setelah beberapa bulan dipakaikan CD, Ummair kelihatan begitu serasi dan selesa. Kami sebagai ibu bapa juga seronok kerana walaupun memerlukan sedikit tenaga untuk membasuh, kami tidak menganggap tugas itu sebagai bebanan kerana minda kami sentiasa berfikir bahawa kami sedang menyelamatkan bumi daripada dilitupi timbunan lampin pakai buang!


Cetak catatan ini..

2 ulasan:

HaLiMaTuN SaAdIaH berkata...

mahal kan CD nih..berapa ek harga sekeping kat msia?

AzlanSajirah berkata...

Macam2 harga dan macam2 brand..

Bermula daripada RM30 hingga ratusan ringgit..

Matun kat mana? Bukan kat Malaysia ke?

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008