Jumaat, Oktober 16, 2009

Berkesankah kempen pada kotak rokok?

Assalamualaikum..

Sejauh manakah kempen untuk memberhentikan amalan merokok di kalangan penduduk Malaysia berjaya? Walaupun foto-foto yang menggerunkan dikepilkan pada setiap kotak rokok yang dijual, namun tabiat ini tidak akan dapat dikurangkan.

Entah bagaimana caranya, aku sendiri tidak pasti. Sememangnya, sesuatu tabiat buruk di kalangan masyarakat kita amat sukar untuk dibendung.



Cetak catatan ini..

3 ulasan:

puki berkata...

rilex aaa...kalau xde rokok ingat ko bleh beli pampers anak ko?apa yang bagi negara duit? rokok juga...

Lan dan Jie berkata...

sumbangan dari hasil rokok tu xleh memajukn negara pn..byk lg hasil2 yg besar & bermanfaat yg menyumbang kpd kemajuan negara kita.renung2kanlah..
(sayang sekali anak kami x pakai pampers yg mencemarkn alam tu.sekaligus bleh menenggelamkn bumi 1 hr nnti.anak kami cuma pakai lampai kain moden yg lebih mesra alam :)

puki berkata...

saudara..saudara perlu ingat, rokok ni merupakan sumber ekonomi negara bahkan dunia juga.jangan memandang enteng kat rokok.jangan kata sebab rokok negara tak maju,negara dapat duit melalui cukai rokok.kalau tak da rokok,cukai pun tak masuk.harapkan cukai lain,apalah sangat.nelayan perlukan rokok apabila ke laut.mungkin saudara tak pernah ke laut dan menangkap ikan.untuk pengetahuan saudara,rokok penting untuk memanaskan badan ketika ditengah laut lebih2 lagi malam.mungkin saudara duduk kat rumah besar,kalau sejuk boleh turn off aircon kan.so,usah salahkan rokok jika benda lain tersembunyi yang mana lebih lagi celakanya dari rokok..contohnya fast food,mc D,KFC,plastik beg, and so on.so please open your mind and please think something about it.tak perlu naikkan harga rokok,letak gambar penyakit kat rokok(ntah2 gambar yang kena penyakit mcm2 tu bukan sebab rokok,tapi sebab makan tak jaga) sebab perokok tak ganggu sapa2 pun.dia jaga hal dia org je.don't judge the book by the cover laa bro.

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008