Jumaat, Mei 01, 2009

Terserempak dengan kawan lama..

Assalamualaikum..

Hari ini adalah hari cuti umum iaitu sempena hari pekerja. Selesai solat fardhu Jumaat di Surau Al-Munir, aku menuju ke gerai jualan makanan yang dibuka di perkarangan surau itu untuk membeli makanan tengahari kami di rumah nanti.

Tiba-tiba lenganku dicuit dari belakang. Aku menoleh ke arah datangnya gamitan itu. Rupa-rupanya seorang kenalan lama yang mungkin masih mengenaliku ingin menegurku.

"Assalamualaikum," dia memberi salam sambil tersenyum.

"Waalaikumussalam. Eh, Dek Wan. Erk, sekarang orang panggil Dek Wan lagi ke?" aku teringat akan nama timangannya di Kolej MARA Seremban beberapa tahun yang lalu.


"Boleh je. Sekarang pun orang masih panggil dengan nama tu. Apa khabar sekarang? Isteri bila dijangka bersalin?", Dek Wan atau nama sebenarnya Rizwan memulakan topik perbualan.

"Alhamdulillah. Dah makin hampir. Due 9 Jun ni. Kami rancang nak balik bersalin kat kampung. Dekat dengan orang tua, senang sikit."

Setelah bertukar nombor telefon, kami berpisah di situ.

**********


Petang, kami menuju ke Warta di Bangi. Kami telah berjanji dengan KakMah sekeluarga untuk bertemu di sana. Ada beberapa keperluan yang masih belum dibeli sempena menyambut bayi kami nanti. Kami ingin meminta nasihat Kakmah yang kini sudah mempunyai enam orang anak. Semestinya banyak pengalaman yang dapat kami timba daripadanya.

Sambil kami menunggu KakMah memilih barang keperluannya, tiba-tiba aku terdengar sapaan salam. Aku menoleh ke arah suara itu.

"Waalaikumussalam. Eh, Pah," aku tidak menyangka akan terserempak dengan Pah atau nama sebenarnya Syarifah Zaimah pada hari ini di Warta walaupun aku sudah memaklumi bahawa dia memang tinggal di Bangi.

"Ini ke suami Pah?" aku menyambung bicara sambil anak mataku melirik kepada seorang lelaki di sisinya. Pah mendirikan rumahtangga beberapa bulan setelah aku dinikahkan dengan isteriku tapi kami tidak dapat menghadiri majlis mereka.

Aku menghulurkan tangan bersalaman dengan suami Pah setelah Pah mengiakan soalanku tadi. Pah juga bersalaman dengan isteriku.

"Bila due ni, Kulan?" Pah bertanya setelah melihat keadaan isteriku yang semakin kelihatan kandungannya itu.

"9 Jun nanti. Sekarang dah lapan bulan dah. InsyaAllah kami rancang nak balik kampung awal. Bersalin kat sana," aku memberikan penjelasan.

Pah adalah rakan sekelas denganku ketika di Kolej MARA Seremban beberapa tahun yang lalu.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008