Rabu, November 05, 2008

Nasir dan Hisham datang bertandang..

Assalamualaikum..

Petang tadi, sewaktu kami berada dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, tiba-tiba satu mesej tiba di telefon bimbitku.

"Lan, aku nak bawak Hisham jalan-jalan di Jusco Taman Equine kejap lagi.."


Rupa-rupanya mesej itu telah dihantar oleh teman seuniversitiku, Nasir. Hisham pun sama universiti dengan aku dan Nasir. Cuma, mereka berdua dahulunya belajar di fakulti yang sama, sedangkan aku menuntut di fakulti yang berlainan.

"Singgah la rumah aku. Dah tak jauh tu.."

Aku mengajak mereka untuk bertandang ke rumah kami.

Malamnya, setelah kami selesai menunaikan solat Isyak, aku keluar untuk menjemput Nasir dan Hisham di Jusco. Jalan ke rumah kami memang agak sukar bagi orang yang tidak biasa dengan selok-beloknya. Jadi, aku mesti keluar untuk memandu arah agar mereka tidak tersesat.

Mereka akhirnya tiba setelah mengikut keretaku. Aku sebenarnya segan dengan mereka berdua. Maklum lah, mereka bertaraf ustaz. Aku tidak setanding dengan mereka.

Nasir..


Hisham..


"Hisham, enta baru kawin ye?" aku memulakan perbualan setelah kami bersalam-salaman.

"A'ah," Hisham menjawab ringkas.

"Maaf lah. Ana tahu pun setelah majlis dah lepas. Tu pun lepas baca blog Nasir," aku menjelaskan dengan sedikit rasa serba salah.

"Nasir memang macam tu. Ana dah pesan kat dia. Tapi takpe," jawab Hisham yang juga aktif menulis blognya.

Nasir yang berada di sebelah agak tersipu-sipu.

"Maaf lah Lan. Aku lupa. Erm, Lan, aku rasa macam aku kenal je kereta tu," Nasir bertanya mengenai salah seorang jiranku.

"Kau kenal ke, Nasir?"

"Aku rasa macam rakan sekerja aku masa di Tabung Haji dulu," Nasir menjawab.

Setelah dia menghubungi rakannya itu, rupa-rupanya memang benar itu adalah orang yang dimaksudkannya. Haji Nazim namanya.

Nasir menuju ke rumah rakan lamanya itu meninggalkan kami berdua di ruang tamu rumahku. Isteriku yang telah selesai menghidangkan sedikit juadah ringan beserta biskut raya yang masih berbaki itu, telah masuk ke dalam bilik.

"Enta tinggal kat mana, Hisham?" aku bertanya dengan sedikit perasaan segan kerana aku tidak begitu biasa dengannya. Tambahan pula, aku memang seorang yang agak pemalu.

"Ana tinggal kat Pahang. Kerja pun kat sana. Isteri ana kerja kat Kuala Lumpur," Hisham menjawab.

"Erm, takpe la Sham. Mula-mula ni, kena korban la sikit."

"Ni pun, ana datang sebab ada seminar di PICC. Ana baru je masuk kerja selepas cuti kahwin. Datang sini, ana tumpang rumah Nasir."

PICC ialah singkatan bagi Putrajaya International Convention Center.

"Kesian pengantin baru kita ni."

Setelah lama kami berbual-bual, Nasir tiba-tiba muncul.

"Jom balik!" Nasir bersuara.

"Ok lah Lan. Kami balik dulu lah," Hisham mula meminta diri.

"Ok. Terima kasih kerana datang bertandang."

Mereka hilang dari pandangan mata. Satu lagi kenangan terukir di dalam sejarah persahabatan ini.


Cetak catatan ini..

1 ulasan:

nasir berkata...

hahahaha(gelak besar)....kelakar la citer hang ni..apa2 pun, seronok dapat bertandang ke umah hang. pastu, dapat plak ziarah kawan lama aku tuu. sedap kuih raya dan keropok lekor aritu. cadang2nya nak hang tapau tapi SEGAN la plak. hehehe.

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008