Isnin, Oktober 20, 2008

Ayat-Ayat Cinta : Antara novel dan filem..

Assalamualaikum..

Ayat-Ayat Cinta ialah novel berbahasa Indonesia karangan Habiburrahman El Shirazy (atau lebih dikenali sebagai Kang Abik) yang diterbitkan pertama kali pada tahun 2004. Novel ini berjaya menjadi salah satu novel terlaris di Indonesia yang dicetak sehingga 160 ribu naskhah hanya dalam jangka masa tiga tahun. Ayat-Ayat Cinta juga adalah pelopor kepada karya sastera Islam.



Setelah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan di Indonesia sehingga diiktiraf sebagai best seller, novel ini telah diterjemahkan kepada bahasa Melayu untuk tatapan rakyat negara kita.



Novel Ayat-Ayat Cinta menggambarkan kehidupan seorang penuntut Indonesia bernama Fahri yang sedang berusaha untuk mendapatkan ijazah sarjananya di Universiti Al-Azhar, Mesir. Fahri adalah seorang muslim yang sangat taat kepada ajaran agamanya iaitu Islam.

Sesiapa sahaja yang pernah membaca novel ini akan mengagumi watak utama itu. Setiap pembaca pasti mendambakan akhlak yang sangat sempurna seperti Fahri. Pernah terdetik di hatiku bahawa Fahri adalah Habiburrahman El Shirazy. Ya! Seolah-olah penulis itu memperihalkan dirinya sendiri di dalam karya indahnya itu.

Pada tahun ini, akhirnya novel ini difilemkan setelah perkembangan yang sangat memberangsangkan dicapai melalui karya novel tersebut. Setiap orang mempunyai pendapat yang tersendiri mengenai filem tersebut.



Setelah menonton filem Ayat-Ayat Cinta yang ditayangkan di kaca televisyen pada bulan Syawal yang lalu, aku tidak dapat mencapai kepuasan seperti selepas aku menghabiskan pembacaan novelnya.

Pada pendapat peribadiku, novel Ayat-Ayat Cinta sangat bagus dari pelbagai sudut. Daripada kekuatan wataknya, sehinggalah kepada jalan cerita dan keindahan bahasanya, terserlah kehebatan penulisannya.

Apabila dilihat kepada filemnya, ternyata tahap kehebatan novel yang menjadi dasar penerbitannya itu sukar dicapai sepenuhnya. Watak Fahri di dalam filem tidaklah sekuat atau sehebat watak Fahri yang telah digambarkan di dalam novel.



Di samping itu juga, terdapat beberapa perbezaan antara filem dan novel tersebut. Antara perbezaan yang dapat dilihat ialah, di dalam novel karangan Habiburrahman El Shirazy, watak Maria mempunyai seorang adik lelaki yang bernama Yousef, tetapi di dalam filem yang ditayangkan, watak Yousef tidak ada sama sekali kerana Maria digambarkan sebagai anak tunggal di dalam keluarganya.

Habiburrahman El Shirazy..


Satu lagi perbezaan yang dapat dilihat ialah, di dalam novel, watak wartawan Amerika yang bernama Alicia akhirnya datang melawat Fahri sebagai seorang muslimah, sedangkan di dalam filem, perkara tersebut langsung tidak diketengahkan.

Kesimpulannya, bagi orang yang telah membaca novelnya sebelum diterbitkan filemnya, ramai yang berasa tidak puas dengan hasil produksi filem yang seolah-olah tidak seratus-peratus menggambarkan novelnya.

Bagi orang yang belum pernah membaca novelnya pula, mungkin ada yang teruja dengan filem yang ditonton, lantas berasa tidak perlu lagi membaca novelnya, dan mungkin juga ada yang mula mencari naskhah novel yang mendapat jualan terlaris itu.


Cetak catatan ini..

1 ulasan:

fauzi berkata...

saya suka lagunya....

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008