Selasa, Oktober 14, 2008

Sekitar Pemilihan UMNO pada 9 Oktober hingga 9 November 2008..

Assalamualaikum..

Politik Malaysia terus bergolak tanpa ada kesudahannya. Sekarang pula, telinga kita disajikan dengan berita mengenai pemilihan parti melayu terbesar negara, iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, atau lebih dikenali sebagai UMNO (United Malays National Organisation).



Sebarang keputusan dalam pemilihan parti itu dilihat sebagai sangat penting dalam menentukan halatuju negara kerana secara tidak langsung, ia bakal menentukan pemimpin negara berikutan parti itu adalah parti yang memerintah.

Pemilihan kali ini menyaksikan pengumuman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk tidak terus mempertahankan jawatannya sebagai presiden parti itu. Ini membuka ruang kepada timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak apabila Perdana menteri dengan yakinnya meletakkan timbalannya itu sebagai penggantinya.


Kedudukan itu seolah-olah tidak dapat disangkal lagi. Namun, keputusan tetap terletak di tangan perwakilan-perwakilan parti itu jika dirasakan bahawa terdapat calon lain yang lebih layak untuk jawatan nombor satu itu.


Untuk jawatan yang akan dikosongkan oleh Datuk Seri Najib pula, calon paling layak yang sudah diteropong oleh pihak media ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Untuk tiga jawatan naib presiden parti, kelihatan beberapa calon menawarkan diri.

Untuk jawatan Ketua Pemuda pula, Datuk Mukhriz Mahathir dilihat lebih berpengaruh berbanding Khairy Jamaluddin dan Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.


Kesimpulannya, kita sebagai rakyat Malaysia selalu mengharapkan sesuatu keputusan yang terbaik untuk kebaikan semua pihak.


Jika Barisan Nasional masih diberi mandat untuk memerintah, semoga pemilihan itu dibuat untuk kepentingan bersama.


Tetapi, jika apa yang diwarwarkan melalui Pakatan Rakyat oleh Ketua Pembangkang iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi kenyataan sebelum atau pada Aidil Adha ini, kita juga berharap agar kepentingan dan kebajikan rakyat tetap diutamakan.



Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008