Sabtu, April 11, 2009

Tabiat membuang sampah..

Assalamualaikum..

Sebagai permulaan catatan, perlu diingatkan kembali di ruang fikiran kita bahawa Islam sangat mengutamakan kebersihan. Kebersihan adalah salah satu daripada tanda keindahan deen (cara hidup) kita ini.


Melihat kepada budaya menjaga kebersihan di kalangan masyarakat Islam di negara kita, aku dapat membuat kesimpulan bahawa aspek ini dianggap begitu remeh oleh kebanyakan individu yang mengaku dirinya muslim, seolah-olah bab ini tidak ada dalam pelajaran agama kita.

Walhal jika kita merujuk mana-mana kitab Fiqh, kebanyakan ulama meletakkan tajuk kebersihan sebagai tajuk utama perbincangan sebelum memasuki tajuk-tajuk yang lain. Ini menunjukkan bahawa kebersihan sangat dititikberatkan agar diaplikasikan dalam kehidupan kita. Secara logik pun, kita perlu berada dalam keadaan suci sebelum dapat menunaikan amalan fardhu seperti solat lima waktu.

Memang tidak mudah untuk mengamalkan sesuatu supaya menjadi rutin kehidupan. Semuanya memerlukan didikan sejak awal dan latihan berterusan agar apa yang diamalkan itu menjadi sebati dengan jiwa dan tidak lagi terasa bebanan ketika melakukannya.

Jika kita suka memerhatikan gelagat masyarakat kita hari ini, bermacam-macam sikap manusia mampu membuat hati kita tertanya-tanya. Sesetengah tempat yang diletakkan papan tanda "dilarang membuang sampah di sini" dipenuhi dengan sampah yang dilonggok di kawasan tersebut. Adalah mustahil jika penghuni negara merdeka ini masih buta huruf!

Antara gelagat yang dapat diperhatikan juga ialah sikap membuang bungkusan makanan atau apa sahaja yang dikategorikan sebagai sampah, ke luar tingkap kereta dengan tiada langsung perasaan bersalah. Walhal, bila berlaku kejadian seperti longkang tersumbat dan seterusnya mengakibatkan terjadinya banjir kilat, tiada siapa pun tampil mengakui kesilapan sedangkan pembuangan sampah sewenang-wenangnya itu lah punca utama terjadinya tragedi yang tidak diingini tersebut.

Sebagaimana yang disebutkan tadi, perkara yang dianggap remeh ini memerlukan didikan, kesedaran, dan amalan berterusan kerana perkara ini melibatkan sikap manusia. Aku teringat pada zaman persekolahanku suatu ketika dahulu yang begitu banyak mencorak diriku pada hari ini. Daripada faktor didikan Abah dan Ma, sanak-saudara, guru-guru, teman-teman, sehingga lah faktor diri sendiri dan pengalaman yang mematangkan. Pengalaman kadang-kadang boleh menjadi guru yang paling baik!

Masih terngiang-ngiang di telingaku nasihat seorang ustaz ketika di bangku sekolah suatu ketika dahulu,

"Lepas makan gula-gula atau apa sahaja makanan, pembalutnya hendaklah dibuang ke dalam tong sampah. Kalau tidak kelihatan tong sampah di kawasan sekitar, kamu simpan dahulu pembalut itu di dalam kocek. Apabila nampak tong sampah, kamu boleh buang sampah itu ke dalamnya. Pada saat itu, kamu telah melakukan satu kebajikan. Alam akan bersih daripada pencemaran walaupun hanya daripada secebis pembalut makanan," begitulah nasihat yang terus aku amalkan ketika itu.

Sehingga sekarang, jika terlihat orang membuang sampah sesuka hati, hatiku menjadi sakit dan marah. Apa lah salahnya jika sampah itu disimpan seketika sebelum menemukan tempat yang sepatutnya untuk dibuang.

Kempen untuk memberikan kesedaran telah banyak dianjurkan tetapi tetap juga tidak dapat menyedarkan masyarakat. Entah sampai bila kempen akan terus dianjurkan tanpa mendapat natijah yang diharap-harapkan.


Cetak catatan ini..

2 ulasan:

Mullah TTDI berkata...

Salam Lan

Mullah setuju dengan pendapat Lan tentang kebersihan dan Mullah nak menambah sedikit. Kebanyakan orang kita TAHU tentang kebersihan dan amalan kebersihan dalam Islam, akan tetapi kebanyakan orang kita tidak MAHU mengamalkannnya dalam kehidupan kita. Itu sahaja

Lan dan Jie berkata...

Salam Mulah..

Maaf lambat balas..
Memang susah nak terapkan kesedaran dalam jiwa orang melayu kita ni..

Kadang-kadang, dah tahu dan sedar, tapi degil jugak.. Entah lah..

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008