Khamis, Jun 05, 2008

Ke Kota Damansara dan Damansara Damai..

Assalamualaikum..

Hari ini, isteriku ada peperiksaan di Universiti Putra Malaysia (UPM). Aku menghantar isteriku ke sana dan meninggalkan Ita dan Tek di taman permainan yang tidak jauh dari rumah kerana memikirkan kemungkinan mereka bosan hanya berada di rumah.



"Abengoh nak pergi hantar Kakngoh sekejap. Main lah dulu di sini ye. Kalau nak balik, jalan kaki je. Dekat je. Nampak dari sini, kan? Ni kunci rumah.", aku berpesan kepada mereka.

"Ok, Abengoh.", Ita menjawab.

Setelah isteriku selesai dan kami pulang, bila tiba di taman permainan tadi, kelihatan mereka masih di situ. Nampaknya mereka seronok bermain di situ.

"Ita, Tek, jom balik!", aku memanggil mereka.

Setelah tiba di rumah, kami bersiap-siap untuk keluar.

Mula-mula, kami ke Kota Damansara. Restoran sepupu Abah ada di situ. Aku pernah bekerja di situ semasa masih dalam pengajian di Universiti Malaya (UM) suatu ketika dulu. Kami singgah di restorannya.

"Pakngoh dan Makngoh sihat?", aku menegur mereka.

"Alhamdulillah", Makngoh mewakili mereka berdua.

Setelah dihidangkan makanan, kami makan sambil berbual-bual.

Selepas itu, kami meminta diri untuk ke rumah Ayahcik pula; adik Abah di Damansara Damai.

Setibanya di sana, Ayahcik belum pulang dari kerja. MakcikLah ada di rumah bersama 2 orang anak mereka.

"Masuk lah Abengoh.", MakcikLah mempelawa kami semua.

"Terima kasih. Ni Abengoh nak tinggal Ita dan Tek di sini.", aku memberitahu.

"Erm, kami dah tahu. Ma dah beritahu. Ayahcik pun dah belikan tiket untuk Ita dan Tek. Malam esok."

"Baguslah kalau begitu."

Sebenarnya, memang sudah dirancang. Ma sudah meminta Ayahcik belikan tiket balik kampung kepada Ita dan Tek, dari rumah Ayahcik.

Tidak lama selepas itu, Ayahcik tiba. Kami bersalam-salaman.

"Baguslah datang malam ni. Boleh la Ayahcik bawa Ita dan Tek jalan-jalan, esok. Malam esok, dah kena naik bas.", Ayahcik bersuara.

"Ayahcik bawa lah mereka ni ke mana-mana. Datang jauh-jauh, cuti sekolah ni, rugi kalau tak makan angin.", aku menambah.

Setelah agak malam, kami bertolak pulang.


Cetak catatan ini..

0 ulasan:

Disediakan oleh Tengku Azlan || Hakcipta Terpelihara © 2008